ALDI verkoopt geen energiedrankjes aan kinderen onder 14 jaar
ALDI legde vorig jaar als eerste supermarkt in Nederland de verkoop van energiedrankjes aan banden. Sinds 1 oktober worden de drankjes ook in de tien filialen in Rotterdam niet meer verkocht aan kinderen onder de 14 jaar. ‘Ouders en scholen reageren zeer positief, en de kinderen lijken het ook te begrijpen.’
Het niet meer verkopen van energiedrankjes aan kinderen onder de veertien jaar was voor ALDI een logische stap. ‘Wij zijn volop in beweging als het op gezondheid aankomt,’ zegt manager Corporate Responsibility Nadie Winde. ‘Het Voedingscentrum raadt het drinken van energiedrankjes af voor kinderen onder de dertien jaar. Te ongezond, met al die cafeïne en suikers. Wij volgen deze richtlijn. We willen niet bijdragen aan de consumptie van iets wat mogelijk schadelijk is voor jongens en meisjes die nog volop in ontwikkeling zijn.’
Waarmaken
Het aanhouden van veertien jaar als leeftijdsgrens heeft een praktische reden. Vanaf die leeftijd geldt er in Nederland een identificatieplicht. ‘Iets afspreken is één, maar dan moet je het ook kunnen waarmaken,’ zegt Nadie. ‘Dit lukt. Al bij het schap met energiedrankjes staat met bordjes aangegeven dat gevraagd kan worden naar een identiteitskaart. Ouders, scholen en gezondheidsorganisaties reageren zeer positief, en de kinderen lijken het ook te begrijpen. Ze weten simpelweg dat ze het bij ons niet meer meekrijgen.’
Prominent
Wie regelmatig de winkels van ALDI bezoekt, kan het beperken van de verkoop energiedrankjes in een breder perspectief plaatsen. In de filialen van de supermarktketen worden verse groenten en fruit centraal gezet en aantrekkelijk gepresenteerd. ‘We focussen ons steeds meer op gezond. Met de presentatie van een groter versassortiment, maar ook door andere producten uit de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum een prominentere plek te geven. Zo proberen we het maken van gezonde keuzes te stimuleren.’
Verleiden
Nadie Winde noemt het verlagen van de zout-, suiker- en vetgehaltes in producten een ander voorbeeld van de gezonde koers van ALDI. Net als de start die gemaakt is met het stoppen met kindermarketing voor ongezonde producten. ‘Ook zijn we vorig jaar een partnership aangegaan met Jongeren op Gezond Gewicht. Uiteraard juichen zij het terugdringen van de verkoop van energiedrankjes aan kinderen toe. Samen kijken we hoe we met name gezinnen met jonge kinderen in de toekomst kunnen verleiden tot gezonde eet- en drinkgewoontes. Gezondheid is belangrijk, en als supermarkt hebben we invloed. Hierin willen wij hier onze verantwoordelijkheid nemen.’
Meer weten over hoe ALDI werk maakt van gezondheid? Kijk op Aldi.nl/gezondheid.