‘Gezond leven moet een examenvak worden’
Nederlanders worden overspoeld met gezondheidshypes. Maar uitgerekend in de geneeskunde is leefstijl een ondergeschoven kindje. ‘Dat is gek. Want met de juiste leefstijl zijn veel ziekten en klachten te voorkomen.’
Jan-Willem Kruijt studeert geneeskunde in Rotterdam. De zesjarige opleiding tot basisarts is pittig, maar toch zet hij zich in zijn vrije tijd in voor extra onderwijs. Met de stichting Student & Voeding pleit hij voor toename van het aantal college-uren over voeding en leefstijl. ‘Hierover leren we nauwelijks. Terwijl 80% van de studenten en driekwart van de huisartsen hier meer scholing over wil. We willen dit voor elkaar krijgen. Met het Erasmus MC zijn we al in gesprek om het aantal colleges over deze onderwerpen uit te breiden.’
Van jongs af aan
Totdat dit zover is organiseert de stichting zélf een onderwijsprogramma voor geneeskundestudenten: SELF, Students Experienced in Lifestyle and Food. ‘Náást de reguliere studie,’ zegt Jan-Willem. Deelnemers starten – in samenwerking met de gemeente Rotterdam – mogelijk dit jaar ook met het geven van gastlessen aan middelbare scholieren. ‘The bigger picture is dat we van jongs af aan gezond leren leven. Het zou zelfs een examenvak moeten worden. Nederland is gebaat bij zelfstandige mensen die weten wat goed voor ze is. Als iedereen zijn leefstijl op orde heeft, dan scheelt dat enorm in de zorgkosten. En in levensgeluk. Voorkomen is echt beter dan genezen.’
Prikkels voor preventie
Volgens Student & Voeding is een leefstijl op recept de toekomst van de Nederlandse gezondheidszorg. Ook buiten de collegezaal moet hiervoor een omslag gemaakt worden. ‘Ziekte is nu een verdienmodel. Patiënten genezen of voorkomen dat ze ziek worden is binnen het huidige stelsel financieel niet aantrekkelijk. Vrijwel alles draait om behandelen. Voor preventie zijn er nauwelijks financiële prikkels. Terwijl dit vaak juist kosteneffectiever is. Er wordt nu nog volop gedweild met de kraan open. Wij willen die kraan dichtdraaien.’
Fitte dokter
Extra lessen over productiviteitsmanagement moeten geneeskundestudenten leren wat reële doelen zijn en hoe ze die op een gezonde manier kunnen bereiken. Tijdens hun studie, maar vooral ook daarna. ‘Ik wil geen arts worden die na zestig tot tachtig uur werken in een week nog bij een patiënt aan het bed staat,’ zegt Jan-Willem. ‘Dit is nu nog vaak de cultuur, maar patiënten verdienen een fitte dokter. Mensen zien artsen als dé autoriteit als het aankomt op wat wel en wat niet goed voor je is. Dat is mooi, maar dan moeten we ook het goede voorbeeld geven.’