Vier studenten met groen t-shirt die poseren

Tijdens je studie uit de vertrouwde omgeving stappen, voor gezondheidsstudenten is dat een zinvolle aanvulling op dat wat ze leren. GIDS, oftewel Gezondheidsstudenten In De Samenleving, is een studenteninitiatief vanuit het Erasmus MC. Het verbindt studenten die bijvoorbeeld een geneeskunde studie volgen met maatschappelijke projecten van de gemeente Rotterdam of andere organisaties. Studenten maken zo kennis met de samenleving in al haar diversiteit. Daarnaast leveren ze een bijdrage aan de gezondheid van de Rotterdammers.

GIDS fungeert als een soort uitzendbureau waarbij studenten op vrijwillige basis aan de slag gaan. Het verbindt gezondheidsstudenten met maatschappelijke projecten. Kortlopend of structureel. Studenten kunnen bijvoorbeeld meehelpen tijdens een gezondheidsfestival, elke week fietslessen geven of wetenschappelijk aan de slag gaan met maatschappelijke vraagstukken.

Structurele samenwerking

GIDS is bedacht door wijlen prof. dr. Charles Boucher. Hij wilde de incidentele samenwerkingen tussen gezondheidsstudenten en de gemeente Rotterdam (en andere maatschappelijke organisaties) structureel maken. Geneeskundestudenten Yara Dixon (secretaris) en Lieke Seuren (voorzitter) maken vandaag de dag deel uit van het bestuur van GIDS. Ze weten uit eigen ervaring hoe waardevol het is om mee te werken aan de projecten van GIDS. Lieke: ‘Geneeskunde is een intensieve studie die ervoor kan zorgen dat je in een bubbel belandt. Maar als we klaar zijn met onze studie, krijgen we toch met de gehele samenleving te maken. Dankzij deze projecten komen we in aanraking met mensen die we anders tijdens onze studietijd niet zo snel zouden spreken. We zien door GIDS projecten wat er écht bij mensen speelt.’

Impact maken

De projecten brengen studenten in direct contact met verschillende leefwerelden in de stad. Zo leren ze niet alleen over ziektebeelden, maar ook over de patiënt en zijn omstandigheden. Yara noemt als voorbeeld een project waaraan zij zelf meewerkte. Geneeskundestudenten gingen daarbij proactief gesprekken aan over coronavaccinatie met voorbijgangers. Yara: ‘We stonden onder meer op de markt in Delfshaven en Noord. Ik dacht dat iedereen wel voldoende informatie over corona had opgedaan door het nieuws te volgen. Maar er bleek veel onzekerheid te bestaan onder de bevolking over corona en vaccinatie. Vragen die wij eenvoudig konden beantwoorden. Het resultaat was dat veel mensen meteen in de rij gingen staan voor een vaccinatie. Mooi om te zien hoe we impact kunnen maken.’

Succesvolle lessenreeks

Een ander mooi voorbeeld van een project zijn de lessen voor stichting Mano, een organisatie die zich inzet voor nieuwkomers in Rotterdam. Studenten van GIDS ontwikkelden voor deze organisatie meerdere lessenreeksen over (mentale) gezondheid, beweging en voeding. Bijkomend doel is om kennis van de taal bij te brengen. Lieke: ‘Onlangs gaven we lessen over mentale gezondheid aan nieuwkomers uit Syrië en Iran. Stichting Mano signaleerde namelijk dat veel nieuwkomers kampen met stress en zorgen door hun situatie. De laatste lessenreeks was zo’n succes dat er inmiddels weer een nieuwe les op de planning staat. Deze keer worden nieuwkomers wegwijs gemaakt in het ziekenhuis en de medische wereld.’

Drukke studie

Is het wel te combineren met een drukke studie, al dat vrijwilligerswerk? Lieke: ‘Onze vrijwilligers hebben een hart voor de samenleving, maar zullen zich alleen inschrijven voor een project als ze er tijd voor hebben of kunnen maken. Voor we een project toezeggen, checken we dan ook eerst of er voldoende geïnteresseerde studenten zijn die tijd hebben.’ GIDS heeft overigens niet te klagen over vrijwilligers, inmiddels zijn het er meer dan 50. Yara: ‘We staan van september tot en met mei open voor maatschappelijke projecten, ook als ze niet direct met het medisch domein te maken hebben. We hebben veel vrijwilligers die zin hebben om aan de slag te gaan.’

Organisaties die een project bij GIDS willen indienen, kunnen zich inschrijven via de website.