Een groen bord met bestek ernaast. Op het bord ligt een wereldbol en groene blaadjes.

Hoe verleid je bezoekers tot gezonde en verantwoorde keuzes binnen je organisatie? Zeker als de verkoop van eten en drinken niet je corebusiness is. Binnen de satelliet Gezond verkoopt leren cateraars, horecabedrijven en organisaties (zoals ziekenhuizen, Huizen van de Wijk en sportaccommodaties) van elkaar én van experts hoe ze dit kunnen doen. Vorig jaar keek Greendish samen met de partners in de satelliet wat er mogelijk was binnen hun organisatie.

Praktisch advies

Greendish heeft 10 adviesgesprekken aangeboden aan alle partners uit de satelliet. Samen met de partners keken ze wat er mogelijk is op elke locatie. En hoe ze een positieve eerste ervaring kunnen bieden met gezond en duurzaam eten. Tijdens het gesprek is er gesproken over onderwerpen zoals menusamenstelling, gezonde ingrediënten en voedselverspilling. De partner kreeg van Greendish niet alleen nieuwe inzichten, maar ook praktisch advies die ze in hun organisatie konden toepassen. Ook werd tijdens deze gesprekken een voedingsvoorlichter uit het partnernetwerk uitgenodigd om aan te sluiten.

Resultaten

Een aantal resultaten naar aanleiding van de adviesgesprekken:

  • Sportfondsenbad Oostervant heeft de menukaart flink aangepast, waardoor de gast verleid wordt om de gezondere en duurzamere keuze te maken. Daarnaast wordt het gebruik van doggy bags gepromoot en is de menukaart kleiner. Dit zorgt voor minder voedselverspilling.
  • Franciscus Gasthuis is erg gemotiveerd geraakt door het gesprek en gaat de komende 3 jaar samen met Greendish werken aan de volgende doelen: 80% van het aanbod binnen de Schijf van 5, 25% minder vlees en 30% minder voedselverspilling.
  • De eigenaresse van Natuurspeeltuin de Speeldernis is zich door het gesprek veel bewuster van het aantal schakels tussen haar en de producent. Ze was zich al wel bewust van de problemen in ons voedselsysteem maar ‘dit gesprek en de bijeenkomst waren het laatste duwtje om dit ook echt te gaan doen.’
  • Voor de horeca in Plaswijckpark was het gesprek een bevestiging en motivatie om de ingeslagen weg voort te zetten. Het aanbod van plantaardige gerechten is sindsdien uitgebreid en steeds meer producten worden lokaal ingekocht met zoveel mogelijk topkeurmerken.

Satellietbijeenkomst: kindermenu van de toekomst

Naast de adviesgesprekken organiseerde Greendish ook een satellietbijeenkomst met als thema: Het kindermenu van de toekomst. Hierbij stonden praktijkervaringen van zowel Greendish, als de voedselaanbieders en het Voedingscentrum centraal. Het Voedingscentrum introduceerde onder andere een tool om de kindermenukaart gezonder te maken. Daarnaast hebben we gezamenlijk nagedacht en gewerkt aan het duurzamer en gezonder maken van kindergerechten.

Gemeente Rotterdam en Greendish kijken samen terug op een geslaagd 2023!