We moeten het zitten doorbreken, ook nu we door de coronamaatregelen massaal thuiswerken. Jezelf belonen kan hierbij helpen, stelt René Sielhorst van It’s My Life. Met Gezond010 deelt hij tips, overdenkingen en achtergronden.

Wake-up-call

‘De coronacrisis is een extreem luide wake-upcall. Dit is een gezondheidscrisis. Opeens worden we collectief geconfronteerd met onze kwetsbaarheid. Deze crisis zorgt voor een veel groter bewustzijn over hoe we gezond kunnen leven. Kijk alleen maar naar alle media-aandacht en stortvloed aan instructievideo’s. Maar we weten ook dat bewustzijn alleen niet genoeg is voor leefstijlaanpassingen.’

Sta op voor jezelf

‘Sta op en doorbreek het zitten. Dat zou ik iedere Rotterdammer die thuiswerkt op het hart willen drukken. Op kantoren wordt vaak meer dan zeven uur per dag gezeten. Zal dit anders zijn nu mensen massaal thuiswerken? Ik hoop het. Want wie langdurig zit, heeft een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Stilzitten is bovendien nadelig voor het afweersysteem. Terwijl we dat nu zo hard nodig hebben.’

Zet de spaarstand uit

‘Zitten laat ons lichaam in een spaarmodus schieten, al bij een halfuur zitten. Die spaarstand hebben we van oudsher. Zo laadde ons lijf zich 40.000 jaar geleden weer op, als tegenwicht tegen de tien tot twaalf uur die we dagelijks besteedden aan het verzamelen van voedsel. Het probleem is dat ons lijf tegenwoordig vrijwel continu in die modus staat. We verbranden de suikers in ons eten niet, maar zetten ze om en slaan ze op als vetten. Met andere woorden: we slibben dicht.’

Tel uit je winst

‘Weet je wat gek is? Voor denktaken gaan we vaak rustig zitten. Terwijl bij twintig minuten zitten de toevoer van bloed en zuurstof naar onze hersenen met 25% afneemt. Daar gaat je denkvermogen. Tel uit je winst. Want wat blijft er over van je productiviteit?’

Meer bewegen betekent minder zitten

‘Sporten is goed, maar uit onderzoek blijkt dat dit de risico’s van lang zitten niet verkleint. We moeten het zitten dus doorbreken. Meer bewegen betekent niet meer sporten, maar minder zitten. Dit heeft méér impact en is voor veel meer mensen haalbaar.’

Dóén motiveert

Intrinsieke motivatie? Het grootste misverstand hierover is dat dit er ‘opeens’ is. Mensen komen vaak pas in beweging na een noodsignaal: een hartaanval, een ernstige ziekte in de directe omgeving, of hopelijk nu door de coronacrisis. Bewustwording. Maar dóén levert pas motivatie op. Een gedragsverandering houdt pas stand als het direct en blijvend iets oplevert. Gezondheidswinst, of meer kwaliteit van leven. Die effecten zijn niet altijd meteen merkbaar – zaaien en oogsten gebeurt niet op dezelfde dag. Met beloning, zoals onze Fitcoins stimuleer en versnel je dit proces.’

Opmerken, uitvoeren en belonen

‘Ons programma is gebaseerd op drie stappen: het zelf opmerken van ongezond gedrag, het bewust uitvoeren van nieuw en gezond gedrag en het belonen van deze nieuwe routines.’

Beloon jezelf

‘Wie thuiswerkt, kan zichzelf prima belonen. Stel jezelf een doel over hoe vaak je op een dag het zitten wil doorbreken. Turf het aantal keren dat je dit daadwerkelijk doet, en benoem het ook steeds. Heb je op vrijdag je weekdoel gehaald? Trakteer jezelf op een goed boek. Geniet van het lezen, maar: sta wel af en toe op.’

Speel en werk samen

‘Gamification, onderlinge competitie met collega’s die ook thuiswerken, kan ook helpen. Zet de stappenteller van je smartphone aan, stel gezamenlijk doelen en deel je dagscores. Een schepje erbovenop? Doe een challenge als team: iedere dag verzint een collega een oefening om op afstand met elkaar te doen. Maar hou het klein. Hoe groter een stap, hoe kleiner de kans dat mensen het volhouden.’

Doorbreek het zitten

‘Tot slot tips waarmee je thuis het zitten kunt doorbreken. Ze kosten niets, maar leveren wel veel op:

  • Laat de wekker elk half uur rinkelen. Zo krijg je gevoel bij wanneer je in beweging moet komen.
  • Voer een denktaak lopend uit. Beweging maakt je helder.
  • Bel en maak een rondje. Loop in je kamer of door het huis, als je anderen daar niet mee stoort.
  • Neem wat vaker pauze. En bewéég in die pauze. Ga een blokje om of speel met je kinderen, mochten die ook thuis zijn.
  • Haal water in de keuken. Regelmatig water drinken is niet alleen gezond. Het zorgt er ook voor dat je vaker moet opstaan voor een loopje naar het toilet.

 

It’s My Life is een organisatie die zich inzet om de risico’s van lang zitten op kantoor te verlagen en de fysieke en mentale fitheid van kantoorwerkers te verhogen. Via eHealth, coaching en gamification. Meer weten, kennismaken of samenwerken? Kijk op Itsmylife24.nl.