Basisscholen belonen met beweegtussendoortjes
Kinderen zitten op een basisschooldag gemiddeld zeven uur per dag. De Rotterdamse Vreewijkschool schudt ze wakker met SmartBreaks. De beweegtussendoortjes houden de kinderen bij de les én hebben een positief effect op hun gezondheid.
Dewi Krispijn is een SmartBreaker van het eerste uur. De docent draaide ruim twee jaar geleden met haar klas een pilot met SmartBreaks en wilde al snel niet meer zonder. Elke dag speelt ze wel een filmpje af op het smartboard voorin de klas, waarna de kinderen op aanwijzing achter of naast hun tafeltje een paar minuten meebewegen. ‘Even de hersencellen openzetten, roep ik dan. Als ik merk dat de aandacht verslapt. Of als beloning.’
Energie tanken
De zogenoemde energizers zijn populair bij de kinderen van juf Dewi. Ze vragen erom, waarna gedurende een paar minuten groep zes van de Vreewijkschool verandert in een bootcampklas. ‘Even ontladen en energie tanken,’ zegt Dewi. ‘Ik heb nog geen cijfers over verbeterde schoolprestaties, maar ik merk absoluut verschil in de klas. Met een SmartBreak krijg je de rust en concentratie terug in het lokaal en werken de kinderen beter.’
Leerdoelen bereiken
SmartBreaks kent duizend-en-een filmpjes en animaties. ‘Superfijn, want zie als juf alleen maar eens elke dag iets nieuws te verzinnen. De variatie houdt het leuk voor de kinderen. Waar ik érg blij mee ben, is dat ik zelf ook lesstof kan invoeren. Door op een speelse manier nog één keer terug te komen op die geschiedenisles, gaan ze beter voorbereid een toets in. Ik gebruik SmartBreaks niet alleen om op te peppen of om de klas juist rustig te krijgen, maar ook om leerdoelen te bereiken.’
Beweging dóét iets met je
De kinderen van de Vreewijkschool gymmen drie keer per week. Dewi ziet de SmartBreaks niet als sport, maar wel als een manier om kinderen vertrouwd te maken met de positieve effecten van bewegen. ‘Ze merken dat even in beweging komen iets met ze doet. Hopelijk draagt dit bewustzijn bij aan het ontwikkelen van een gezonde leefstijl. Het is bekend dat overgewicht een groot probleem is, ook onder onze leerlingen. De vraag is: haal je je energie uit jezelf of uit energy drink?’
Voor volwassenen
Dewi had laatst met het docententeam een studiedag. Zaten ze zij aan zij zes uur lang op een stoel te luisteren. ‘Doe ons ook maar een SmartBreak, dacht ik. Zo lang stilzitten is gewoon niet te doen. Een volwassenvariant zou niet gek zijn – hoeveel mensen zitten er niet de hele dag achter een scherm? In de klas doe ik mee met de kinderen, en niet alleen om het goede voorbeeld te geven. Al is het bewegen momenteel wat lastiger. Ik ben in verwachting en begin al een behoorlijke buik te krijgen.’