In een half jaar opgeleid tot zorginnovator
Innoveren kun je leren. Vraag dat maar aan de deelnemers van de Health Innovation School Rotterdam. Dit jaar vindt de tweede editie plaats. Het thema is transformatie. ‘We zoeken vijftig eigenwijze, ambitieuze mensen die écht gemotiveerd zijn om de gezondheidszorg in Nederland te verbeteren.’
“We moeten een app!” Het is een veelgehoorde kreet binnen organisaties die willen innoveren. Ho, stop, zegt Waldemar Hogerwaard dan direct. ‘Veel mensen zien innoveren als synoniem voor iets totaal nieuws uitvinden,’ vertelt de directeur van Bureau Zorginnovatie. ‘Tijdens de Health Innovation School zetten we met hulp van design thinking methodieken juist een stap terug. We kijken naar het probleem dat moet worden opgelost en naar de behoefte van de eindgebruiker. Dan is een app lang niet altijd het gouden ei. Bestaande oplossingen anders toepassen waardoor ze beter bruikbaar worden – ook dát is innoveren.’
Wicked problems
Bureau Zorginnovatie is met LSH010, De Rotterdamse Zorg en Alles is Gezondheid organisator van de Rotterdamse editie van Health Innovation School (HIS). Het doel van dit van oorsprong landelijke initiatief is het bevorderen van samenwerking op het gebied van (systeem)innovatie in zorg en welzijn. Een breed gezelschap – ondernemers, verpleegkundigen, verzekeraars, beleidsmakers, toezichthouders, patiënten, fysiotherapeuten, huisartsen en medisch specialisten – volgt een intensief traject van een half jaar. Gedurende die periode wonen ze een aantal trainingsdagen bij en werken ze in kleine groepen aan bestaande ‘wicked problems’ (ongestructureerde problemen). Zo wordt de opgedane theorie direct in de praktijk omgezet in actie.
Lessen dagelijks toegepast
Die combinatie sprak Merlijn Snijders aan. Merlijn is beleidsadviseur publieke gezondheid bij de gemeente Rotterdam en deed in 2020 mee aan de HIS. ‘Lessen van de Health Innovation School pas ik dagelijks toe. Ik ben me er bijvoorbeeld nóg meer bewust van geworden dat je innovaties altijd moet benaderen vanuit de behoefte van de eindgebruiker en niet vanuit de technologie. Dat was de rode draad in de presentaties en lessen. Ik heb dat onder meer toegepast bij het uitwerken van de Digideal010, een belangrijke subsidieregeling voor eHealth-toepassingen, waarvoor ik medeverantwoordelijk ben. Daarnaast heb ik kennisgemaakt met nieuwe methodieken en werkvormen als scrum, die ik regelmatig toepas.’
Tandheelkundige uitdaging
Met zijn medecursisten werkte Merlijn aan een oplossing voor tandheelkundige problemen bij jongeren. Weinig Nederlanders weten dat tandheelkunde volledig vergoed wordt voor jeugd. Daardoor zijn er binnen bepaalde doelgroepen best veel gebitsproblemen. ‘We zijn het probleem gaan ontleden, hebben dataonderzoek gedaan en zijn met de doelgroep in gesprek gegaan,’ vertelt Merlijn. ‘We ontdekten dat er veel initiatieven bestaan, maar dat er weinig samenhang is. Wij hebben voorgesteld om één groot programma te maken dat kinderen tot hun achttiende jaar doorlopen. Ons plan hebben we overgedragen aan de koepelorganisatie van mondhygiënisten, die interesse toonde.’
‘Laat je beïnvloeden!’
De mensen in het groepje van Merlijn hadden verschillende achtergronden en functies. Dat is precies de bedoeling, schetst Waldemar. ‘Daardoor ga je anders naar dingen kijken. Zorgorganisaties concurreren bijvoorbeeld nog te veel op IT-gebied. Dat is duur en ineffectief. Wij zeggen: laat je inspireren en beïnvloeden door elkaar. Alleen dan krijg je de versnelling die zo hard nodig is om de zorg te veranderen.’
Streng deurbeleid
Voor de Health Innovation School geldt dan ook een streng deurbeleid. Waldemar: ‘We hebben maar vijftig plekken, dus zoeken alleen mensen die écht gemotiveerd zijn om de gezondheidszorg te verbeteren. Eigenwijze, ambitieuze mensen die bereid zijn om tegen de stroom in te roeien om zo veranderingen voor elkaar te krijgen. Zo creëren we tegelijkertijd een new boys & girls network, in plaats van het bekende old boys network. Normaal is het moeilijk om als vernieuwer in de zorg de juiste ingangen te vinden, bijvoorbeeld naar financiering. Met de Health Innovation School willen we ervoor zorgen dat je nog maar één of twee telefoontjes van die juiste ingang verwijderd bent.’
Van zorgverleners tot bestuurders
Merlijn raadt iedere zorgprofessional aan om deel te nemen. ‘Mensen op de werkvloer, die willen weten hoe verandertrajecten werken. Maar zeker ook bestuurders, die zich echt willen verdiepen in de vraag en wat in de praktijk goed werkt. Je leert niet alleen ontzettend veel, je netwerk wordt ook uitgebreid met interessante professionals van verschillende functies en niveaus. Doordat je met een relatief kleine groep van vijftig mensen maandenlang samenwerkt, leer je elkaar echt goed kennen.’
De Health Innovation School Rotterdam 2021 heeft als thema ‘transformatie’. Het is een traject van vijf maanden en is opgebouwd uit vijf lesmodules waarin theorie en praktijk gecombineerd worden. Meer weten over de tweede editie van de Health Innovation School Rotterdam? Aanmelden kan tot vrijdag 23 april 23.59 uur via de aanmeldpagina. Meer weten over eHealth? Kijk dan op onze pagina over de satelliet ‘eHealth’ en houd de ontwikkelingen in de gaten.