Horeca-ondernemers met borden van Het Nieuwe Nassen in de hand. foto: Jacqueline Fuijkschot

Van meer plantaardige gerechten, lokaal en koken met de seizoenen tot het verminderen van voedselverspilling om kosten te besparen. Met Het Nieuwe Nassen zet BlueCity duurzaam en circulair ondernemen op de kaart bij horeca- en foodretail-ondernemers in Rotterdam. In november doen tien restaurants een Verspillingsvrije Challenge en toveren vijf fastfoodzaken een menu om tot een Het Nieuwe Nassen-deal.

Sinds 10 november staat de Korte Lijnbaan in het teken van Het Nieuwe Nassen. Vijf fastfoodzaken gaan onder begeleiding van Gezond010-partner Greendish een gerecht op de kaart duurzamer en gezonder maken. McDonald’s, Taco Bell, Donutella, Halal Fried Chicken en Waw Burger doen mee. Tot en met 10 december zetten ze een gezonde variant van een bestaand gerecht op de kaart. Daarmee draagt deze Nieuwe Nassen-deal bij aan een gezondere of duurzamere voedselkeuze.

Verspillingsvrije Challenge

De fastfoodketens sluiten zich aan bij goed gezelschap. Van 1 november tot en met april 2023 doen tien restaurants mee aan de Verspillingsvrije Challenge: Aloha, De Burgemeester Rotterdam, café Prêt à Boire, Hotel New York, Juffrouw van Zanten, Mangiare, Restaurant Three, The Slaak Rotterdam, Trattoria Sophia en Vessel 11. Zes maanden lang wordt er een voedselmonitor geplaatst, zodat de restaurants inzicht krijgen in wat ze verspillen. Tijdens deze periode krijgen ze ook handvatten om deze verspilling te voorkomen. Minder voedsel in de afvalbak betekent ook kostenbesparing voor de ondernemers.

Voorbeeld van andere restaurants

Bedrijfsleider Tess Seman van Trattoria Sophia kijkt uit naar de deelname aan dit project: ‘We willen ons graag inzetten voor het milieu en tegen voedselverspilling. Ik hoop dat we zelf veel kunnen leren over voedselverspilling in het restaurant. Dat wij als voorbeeld kunnen dienen voor de andere restaurants binnen de Dudok Horecagroep. Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen en of we veel kunnen verbeteren in zowel de keuken als verspilling vanaf de borden van onze gasten in het restaurant.’

Hands-on programma voor Rotterdamse horeca

Op 8 september 2021 ging Het Nieuwe Nassen van start met een podcastserie. Ook ging een aantal Rotterdamse horecagelegenheden aan de slag met hun menukaart. Zij maakten een duurzamere, gezondere variant van één gerecht. De restaurants verkochten in totaal 1.059 Nieuwe Nassen-gerechten. Gemiddeld was 5,3% van de totale verkoop van de restaurants een Het Nieuwe Nassen-gerecht. Om meer horeca-ondernemers en chefs te bereiken en de ervaringen van de deelnemende restaurants te delen lanceerde BlueCity in september 2022 het tweede seizoen van de podcast en deze challenges.

 

Dit is een bewerking van een persbericht van 10 november 2022. Het Nieuwe Nassen is een programma van BlueCity Rotterdam in samenwerking met de gemeente Rotterdam, Rotterdam Circulair, Greendish, Rotterdam de boer op!, Orbisk en de Koninklijke Horeca Afdeling Rotterdam. Meer weten? Kijk dan op de website van BlueCity, beluister de podcast in een podcastapp of neem contact op met Greendish.