Leslokaal met jongeren die aan een tafel zitten in U-vorm en luisteren naar een spreker

Sommige jongeren vinden het lastig om te ontdekken welke talenten ze hebben. En hoe ze die kunnen inzetten. Platform Quardin richt zich op talentontwikkeling van jonge mensen. In masterclasses gaan deelnemers aan de slag met thema’s zoals ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling en mentale gezondheid. Coaches van Quardin helpen deelnemers die talenten verder te ontwikkelen. En met succes; de organisatie hielp honderden jongeren.

Het kantoor van Quardin aan de Delftsestraat is nog leeg ten tijde van dit interview, maar de sfeer die er hangt is bijna huiselijk. Op een moderne, urban manier. Naast de ingang huist uitgever die nieuw talent direct kan inlijven. In de kelder zijn opnamestudio’s die gehuurd kunnen worden voor het maken van muziek. Zowel door gevestigde als kersverse artiesten. Je snapt dat dit een plek is waar jong talent zich gezien voelt, waar ruimte is voor creativiteit. Oprichter Fariesh Abdoelrahman glimlacht, want dat hoort hij graag: ‘Hier moet iedereen zich thuis voelen, van wereldster tot jongere uit de wijk. Iedereen die binnenkomt, wordt dan ook persoonlijk welkom geheten. Alleen al die erkenning maakt dat iemand zich serieus genomen voelt en uit zijn comfortzone durft te stappen. Je kunt pas echt in je energie komen, als je je veilig voelt.’

Focus op talent

Als voormalig jongerenwerker zag Fariesh hoe een groep jongeren buiten de boot viel in de maatschappij. Hij bedacht hoe je voor hen impact kunt maken namelijk door te focussen op hun talenten. Fariesh: ‘Het is een groep die geen sterk netwerk heeft en zich niet gezien voelt. Vaak hebben ze een bi-culturele achtergrond. Ze zijn loyaal aan de cultuur die ze van hun ouders hebben meegekregen, maar voelen zich tegelijk Nederlands. Daardoor vallen ze een beetje tussen wal en schip. Die groep willen we perspectieven laten zien.’

Rolmodellen

Deelnemers die bij Quardin binnenkomen, weten vaak niet wat hun talenten en mogelijkheden zijn. Fariesh: ‘ier komen ze op een plek waar ze aan zichzelf kunnen werken. Samen kijken we waar kansen liggen, met welke deelnemer ze zouden kunnen samenwerken of helpen we ze om een netwerk te bouwen. Soms maken we daarbij gebruik van rolmodellen die al in de entertainmentindustrie werken. Zoals artiestenmanagers, presentatoren, artiesten of influencers. Het doel is dan om inspiratie te bieden, maar soms vindt iemand zelfs een baan via zo’n rolmodel.’ Bijvoorbeeld Celine die videoredacteur is bij radiostation FunX, Vanilsa die als set styliste werkt en Willem die artiestenmanager is bij Namam Talent Management. Fariesh: ‘Een baan in de entertainmentindustrie is niet per se een einddoel. Het belangrijkste is dat jongeren hun persoonlijke draai vinden, op welk vlak dan ook.’

Ontwikkeling voor jongeren

Quardin biedt diverse programma’s aan waarmee jongeren de kans krijgen om zich op zowel creatief als zakelijk gebied te ontwikkelen. Bijvoorbeeld een programma waar meiden leren hoe je een talkshow produceert. De Quardin Music Aacademy helpt met een acht weken durende training om schrijftalent verder te ontwikkelen, op het valk van gedichten, rap, spoken word of songtekst. Ook is er een schrijverskamp dat zich volledig richt op vrouwelijk talent. Quardin kan ook trainingen op maat maken voor organisaties die zich met jongeren bezig houden.

Peer-to-peer

Deelnemers vindt Quardin overal. Door campagnes, door samenwerkingen met de twee strategische partners Bibliotheek en het SKVR of door gewoon de straat op te gaan. De deelnemers kunnen bij Quardin rekenen op een betrokken en persoonlijke aanpak, met coaches die op elk gewenst moment bereikbaar zijn. Er zit geen limiet aan de hulp van een coach. Quardin richt zich op langdurige begeleiding. De organisatie werkt bovendien met een peer-to-peer aanpak: de coaches waren stuk voor stuk zelf deelnemer. Fariesh: ‘Daardoor spreken zij de taal van de deelnemers. Wat we doen is niet zo uitzonderlijk. Maar omdat we het vanuit lotgenootschap doen, werkt het. Mensen durven bij ons zichzelf te laten zien.’