Foto van pompoen, penen en sla in plastic bakjes, ter illustratie van gezond voedselaanbod.

Consumenten en bezoekers verleiden tot gezonde, verantwoorde keuzes. Dat is de ambitie van voedselaanbieders die verenigd zijn binnen de satelliet ‘Gezond verkoopt’. Om die waar te maken, willen de aangesloten partners nog meer praktijkvoorbeelden delen en letterlijk een kijkje in elkaars keuken nemen. Dat bleek tijdens de meest recente online masterclass op 1 december.

Steeds drukker in bedrijfsrestaurant

‘In het begin zag ik iedereen naar buiten lopen voor zijn of haar lunch. Maar in de loop van de jaren werd het steeds drukker in het bedrijfsrestaurant.’ Met die uitspraak aan het einde van zijn presentatie vat Jan-Willem van Hilst zijn verhaal perfect samen. In de tien minuten daarvoor heeft de cateringmanager van de Compass Group verteld over zijn ervaringen bij het verzorgen van de catering voor Eneco. In enkele jaren is het voedselaanbod in het bedrijfsrestaurant van de in Prins Alexander gevestigde energieleverancier gezonder en duurzamer geworden.

Langdurig traject

Inmiddels is meer dan zestig procent van het weekmenu vegetarisch. Dat ging niet van de ene op de andere dag, vertelt Jan-Willem aan zijn collega-voedselaanbieders. ‘Het is een traject van meerdere jaren geweest, waarin de medewerkers van Eneco het gezondere aanbod steeds meer hebben gewaardeerd en geaccepteerd. Dat komt enerzijds door het duurzame karakter van Eneco. Maar de enthousiaste reacties van collega’s zijn ook heel belangrijk. Inmiddels zijn mensen eraan gewend en is het gewoon geworden.’

Presentatie

Ook Compass Group zelf steekt er veel tijd en energie in om mensen te verleiden tot de gezondere keuze. Bijvoorbeeld door mee te doen aan initiatieven als de Nationale Week zonder Vlees of Eet Geen Dierendag. Maar ook door eigen acties, zoals de More than Meat-dag. ‘Op elke eerste dag van de maand bieden we alleen vegetarische producten aan,’ legt Jan-Willem uit. ‘Storytelling, maar ook de presentatie zijn van belang om draagvlak te krijgen voor dat soort initiatieven. Zo staan we regelmatig met onze opblaasbare truck in het restaurant om medewerkers te laten proeven. Ook geven we uitleg over de producten en het belang van gezond eten. Je moet ervoor zorgen dat mensen die kroket niet gaan missen. Wij denken dat dit goede manieren zijn om dat te bewerkstelligen.’

Team overtuigen

Daar ging overigens nog een traject aan vooraf, vertelt Jan-Willem. ‘Het was belangrijk om eerst mijn team overtuigen dat het belangrijk is om ons voedselaanbod gezonder te maken. Dat was niet makkelijk, onder meer omdat ze bang waren voor de reacties van de gasten. Maar ook omdat lang niet iedereen – inclusief mezelf – in zijn hoofd al die omschakeling had gemaakt. Mijn ervaring is: pas als je je medewerkers om hebt, kun je ook de gasten overtuigen. Motivatie, geduld en creativiteit – dat is allemaal nodig.’

Kijkje in elkaars keuken

Het zijn dit soort leerzame praktijkvoorbeelden die gewaardeerd worden door de bij ‘Gezond verkoopt’ aangesloten partners. Dat bleek uit de interviews over de toekomstige invulling van de satelliet. Deze interview werden gehouden door Greendish, kartrekker van de satelliet, dat in de persoon van Arzien Wels de uitkomsten van die interviews uitgebreid presenteert. Zo komt naar voren dat dat partners graag challenges aangaan om tot een gezonder aanbod te komen. Bijvoorbeeld twee weken lang een ‘Schijf van Vijf tosti’ opnemen in het assortiment, om vervolgens met elkaar de resultaten te vergelijken. Ook willen de partners graag letterlijk bij elkaar in de keuken kijken ter inspiratie.

Van wit naar volkoren

Na de presentatie over de toekomstplannen is het de beurt aan Liesbeth Velema van het Voedingscentrum om meer best practices te delen. Dat doet zij aan de hand van pilots die zijn uitgevoerd via de organisatie Gezond Uit. Hierin werken dagattracties samen met Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) aan een gezonder voedselaanbod tijdens een dagje uit. Zo vertelt Liesbeth over een initiatief van Burger’s Zoo om gezond voedsel goedkoper te maken dan ongezond voedsel. En over de pilot van de Beekse Bergen om op minder plekken friet te verkopen en op meer plekken fruit en salades. Treffend is het voorbeeld van Hellendoorn, dat experimenteerde door witte broodjes gedurende twee weken te vervangen door volkoren. ‘Dat vonden ze best spannend, omdat ze bang waren voor de reacties van de bezoekers,’ vertelt Liesbeth met een glimlach. ‘Maar ze kregen nul kritiek en er werd niet minder verkocht. Dus besloten ze om de volkoren broodjes de standaard te maken. Die verandering viel dus alles mee. Dat zien wij vaker.’

Kleinere porties

Hetzelfde bleek bij het NEMO Science Museum in Amsterdam. Daar werd voorheen een standaard portie friet aangeboden van 250 gram. Tijdens de pilot werd die aangepast naar 150 gram, terwijl de 250-gramversie als grote portie werd verkocht. Gevolg: er werden meer kleine porties friet verkocht, waar bovendien meer marge op zat. ‘Wij mensen zijn gewoontedieren,’ weet Liesbeth. ‘Wanneer iets als standaard wordt aangeboden, kiezen we vaak daarvoor. Met dit soort nudges kun je een enorme invloed uitoefenen op de gezondheid van mensen. Natuurlijk, in dit geval wordt er nog steeds friet verkocht. Maar mensen nemen zich vooraf vaak al voor om ongezond te eten tijdens een uitje. Door de portie aan te passen, kun je ze toch nog positief beïnvloeden.’

Handvatten

Na de presentaties reageerden alle deelnemers positief op alle handvatten en praktijkvoorbeelden. Zo noemde nieuw lid Jolande van Teeffelen van Diëtistenpraktijk HRC het een “leuke en interessante kennismaking”. Dat vond ook een andere nieuwkomer: Chantal Mackay van Plaswijckpark. ‘Ik heb hele concrete voorbeelden gehoord waar we echt iets mee kunnen. Want het blijft een uitdaging om als attractiepark bezoekers te overtuigen van de gezonde optie.’

 

Deze satellietbijeenkomst werd georganiseerd vanuit de Gezond010-satelliet Gezond Verkoopt. Binnen deze satelliet zetten diverse voedselaanbieders stappen naar een gezonder voedselaanbod. Met als doel meer gezondheid en vitaliteit voor alle Rotterdammers. Ook bijdragen aan een gezonder voedselaanbod in Rotterdam? Sluit je dan aan! Mail voor meer informatie naar Gezond010MO@rotterdam.nl.