Vegetarisch, vegan, gezond en duurzaam eten. Als voedsel-aanbieder kun je niet meer om deze trends heen. Daarom organiseerden Gezond010 en partner Greendish begin oktober de online masterclass Productkennis. Tientallen Rotterdamse voedselaanbieders deelden kennis en kregen praktische tips.

Hoeveel procent van de Nederlanders eet de aanbevolen hoeveelheid groente per dag? (Antwoord: 5%) Het eten van een hamburger heeft dezelfde impact als hoe vaak douchen? (Antwoord: 42x douchen!) En hoeveel procent meer vlees dan aanbevolen door het voedingscentrum eten we per persoon? (Antwoord: 50%). Drie voorbeelden van de in totaal acht vragen die de aanwezigen voorgeschoteld krijgen tijdens een Kahoot-quiz. Martin Helmich van Compass Group en Marije Vroom (Vermaat Groep) blijken het slimst én snelst tijdens deze interactieve opening van het webinar.

Tijdens de quiz wordt direct duidelijk waar het webinar over gaat. Waarom is een gezond en duurzaam voedselaanbod nou eigenlijk van belang? Waar moet je op letten als voedselaanbieder? Wat zijn de quick wins en instinkers als het gaat om gezond en duurzaam voedsel? En hoe gaan gezond en duurzaam gemakkelijk samen? Het zijn de vragen die in een kleine twee uur worden beantwoord door verschillende specialisten.

Te veel fastfood

Terwijl bij de aanwezigen de regen thuis tegen woon- en zolderkamerramen tikt, bijt Famke Mölenberg (Erasmus MC) het spits af. Zij deed uitgebreid onderzoek naar het voedselaanbod in Rotterdam van 2004 tot 2018. Ze schetst het zorgwekkende beeld van de toename van fastfoodketens, die bijna parallel loopt met een toename in het gewicht van de Rotterdammers. Vijftig procent van de inwoners van de stad kampt met overgewicht. ‘Als wetenschappers zien wij het goedkoper maken van gezond eten en extra belasting op ongezond eten als dé oplossing,’ vertelt Famke. Michel Koks van Diergaarde Blijdorp vult aan: ‘Ook kennis van gezond eten is ontzettend belangrijk. Zeker in de zogenoemde achter-standswijken ontbreekt die kennis vaak.’ Waarna veel ja-knikkende hoofden te zien zijn in de Zoom-schermpjes.

Spanningsveld in Blijdorp

Daarna is het de beurt aan Michel zelf om te presenteren. De operationeel manager van Blijdorp schetst hoe in de diergaarde wordt omgegaan met duurzaamheid, gezonde voeding en dierenwelzijn. Zo heeft Blijdorp een eigen composteermachine, wordt gebruikte frituurolie verwerkt tot duurzame biobrandstof en wordt de energie uit restproducten gebruikt voor dierenvoedsel. ‘Daarnaast bieden we gezonde producten steeds prominenter aan in onze horeca. Al moet ik zeggen dat we nu best in een spanningsveld zitten, omdat Blijdorp het financieel lastig heeft. Dan is het makkelijker om terug te grijpen op de ongezondere keuze, die voor ons financieel en praktisch meer voordelen heeft.’

Zelf geeft Michel aan dat hij als chef vroeger weinig zag in vegetarisch eten. Nu heeft hij zelf ontdekt dat sommige vegetarische opties zelfs lekkerder zijn dan de vleesvariant. Ook passen vegetarische producten goed bij het imago als diervriendelijke organisatie. Ook dankzij passende namen, zoals giraffeburger, loopt het aanbod goed.

Quick wins

Lilou van Lieshout van Greendish springt daar met haar presentatie direct op in. Greendish wil duurzame en gezondere voeding voor iedereen overal beschikbaar maken. Dat doet de organisatie met name door wetenschappelijke inzichten om te zetten in praktische tips en tools. Lilou legt uit hoe je kunt bepalen of een maaltijd duurzaam en gezond is. Ook gaat ze dieper in op het verschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten en het verschil tussen vegetarisch en vegan. Vervolgens geeft Lilou een aantal ‘quick wins’ om het voedselaanbod gezonder te maken. De rode draad daarin: vervang dierlijke producten door plantaardige. ‘Dat is niet alleen gezonder, maar ook (veel) beter voor het milieu,’ zegt ze. Om eraan toe te voegen dat ook ‘simpele’ wijzigingen als wit brood vervangen door bruin brood en zout door verse kruiden en specerijen al flink bijdragen aan de gezondheid.

Krekelburger

De presentaties leidden tot veel interactie in de chat, gevolgd door interessante discussies tussen de deelnemers. Zo geeft Martin Helmich van Compass Group (dat de catering verzorgt voor Eneco) aan dat er binnen Eneco al veel vegetarische opties worden aangeboden. ‘Maar de stap naar vegan vinden we lastig. Hiervoor heb ik vandaag gelukkig een aantal concrete tips gekregen.’

Judith van den Ham van het Maasstad Ziekenhuis haakt daar op in: ‘Wij hebben deze week toevallig een duurzame week in het ziekenhuis. Zo hadden we geen normale hamburgers, maar krekelburgers. Dat liep verbazingwekkend goed.’

Het sterkt de deelnemers in de gedachte dat mensen best gezonder willen eten. Als het maar wordt aangeboden. En zoals tijdens het webinar duidelijk werd: de voedselaanbieders spelen daarmee een belangrijke rol in de gezondheid van onze samenleving.

Webinar Vitale Werkvloer

Wist je dat we afgelopen periode vanuit Gezond010 nóg een webinar hebben georganiseerd? In de webinar van de satelliet Vitale Werkvloer ging het over hoe je je organisatie laat bruisen met mensen die geïnspireerd en bevlogen zijn. Het sfeerverslag lees je hier.

 

Het webinar over Productkennis werd georganiseerd vanuit de Gezond010-satelliet Gezond Verkoopt. Binnen deze satelliet zetten diverse voedselaanbieders stappen naar een gezonder voedselaanbod. Met als doel meer gezondheid en vitaliteit voor alle Rotterdammers. Ook bijdragen aan een gezonder voedselaanbod in Rotterdam? Sluit je dan aan! Mail voor meer informatie naar Gezond010MO@rotterdam.nl.