Meer gezonde producten en gezondere varianten, zodat consumenten en bezoekers gemakkelijker verantwoorde keuzes kunnen maken. Dat was het doel van de Food Challenge010 in Rotterdam, een onderdeel van Gezond010. Aan de challenge deden 16 organisaties mee, waaronder Albert Heijn, Diergaarde Blijdorp en Pathé Bioscoop. De challenge is een succes: in totaal hebben de deelnemers 41 nieuwe gezonde producten geïntroduceerd en meer dan 132.000 gezonde producten extra verkocht.

Veel positieve reacties

Onder begeleiding van Greendish1 maakten de 16 organisaties2 hun aanbod gezonder en testten welk effect dit had op consumenten. Zij hebben hun gezonder voedselaanbod op allerlei manieren laten zien: via posters en krijtborden, een proeverij, een aantrekkelijke presentatie en mondelinge reclame. Daarop kwamen veel positieve reacties van consumenten.

Vertrouwen in gezond voedselaanbod

Een van de belangrijkste doelen van de challenge was dat medewerkers van de deelnemende organisaties vertrouwen kregen in de verkoop van gezonde producten. Zij deden mee met een experimenteerweek waarin zij hun ideeën uitvoerden. ‘De methode is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en nu voor het eerst op grote schaal uitgevoerd in de gemeente Rotterdam. Het is goed om te zien dat de aanpak op zo veel verschillende plekken blijkt te werken en tot veel positieve veranderingen leidt bij de deelnemers!’, aldus Joris Heijnen, oprichter en directeur van Greendish. Een aantal organisaties volgde ook een aanvullende workshop. Consumenten waardeerden de aanpassingen in het aanbod. Samen met een goede omzet stimuleerde dit de medewerkers om vertrouwen te hebben in het gezonder maken van hun voedselaanbod. Maar liefst 90% van de deelnemers wil dan ook de nieuwe producten blijvend aanbieden.

Voorbeeld voor anderen

‘Mooi om deze positieve resultaten van de Food Challenge010 te publiceren’, vindt wethouder Sven de Langen van de gemeente Rotterdam, portefeuille Volksgezondheid, Zorg, Ouderen & Sport. ‘Deze challenge is een goed voorbeeld van hoe we binnen Gezond010 Rotterdammers in beweging brengen en op verschillende manieren hun gezondheid helpen bevorderen. Door de challenge kregen Rotterdammers bijvoorbeeld standaard volkoren producten en extra groente aangeboden. Daarnaast hadden ze meer keuze aan gezonde snacks zoals snackgroente, gezonde repen en verse groenten en fruit smoothies’.

Joris Heijnen: ‘Wij zijn trots op de diversiteit van organisaties die hebben deelgenomen aan de Food Challenge010. We zien dat er veel interesse is voor het gezonder maken van aanbod, maar organisaties weten vaak niet hoe ze dit goed kunnen doen of komen er niet aan toe. Deze uitdaging geeft ze het extra zetje én de kennis om de stap naar een gezonder aanbod te zetten!’

Bekijk in de filmpjes hoe Albert Heijn en de Politie Eenheid Rotterdam hun gezond voedselaanbod hebben gepromoot:

Lees ook het artikel op de website van Gezond010 over de start van de Food Challenge010: https://gezond010.nl/rotterdam-werkt-aan-gezond-voedselaanbod/

Het idee voor de Food Challenge010 ontstond naar aanleiding van een ingezonden brief in het Parool in februari dit jaar van Gerda Feunekes (directeur Voedingscentrum), Jaap Seidel (hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de VU in Amsterdam) en Marjon Bachra (Directeur Jongeren op Gezond Gewicht). De brief werd ondertekend door wetenschappers en wethouders van diverse steden (waaronder Rotterdam). De gemeente Rotterdam en Greendish werken sinds de tweede Gezond010-bijeenkomst half februari samen om Rotterdamse organisaties te motiveren en te helpen om hun voedselaanbod gezonder te maken. Het Voedingscentrum ondersteunt hierin als kennispartner. 

Noot

  1. Greendish biedt voedselaanbieders advies, begeleiding en tools om slimme, gezonde en duurzame gerechten te introduceren die kosten verlagen en verspilling verminderen.
  2. Deelnemende partijen: Albert Heijn, Diergaarde Blijdorp, Eneco, Erasmus Universiteit, Eurest, Huis van de Wijk Pier 80, Jeugdtheater Hofplein Rotterdam, Kinderboerderij de Blijde Wei, Natuur- en Milieu Educatie, Pathé Bioscoop, Politie Eenheid Rotterdam, Rotterdam Atletiek, Sodexo, Sportfondsen Rotterdam Zevenkampse Ring, Van der Valk Hotel Rotterdam-Blijdorp en Vitam.