Vier dames aan een picknicktafel in discussie. Op de picknicktafel liggen posters (het gezonder kindermenu) en pennen.

Op donderdag 25 mei vond er een bijeenkomst plaats van de satelliet ‘Gezond Verkoopt’. Het thema: Het kindermenu van de toekomst. Er was voor dit thema een toepasselijke locatie gevonden, namelijk de Natuurspeeltuin de Speeldernis in Rotterdam.

Na een warm welkom van Nicole van Winden van de Gemeente Rotterdam en Carolien Ruigrok van de Speeldernis, kregen we een rondleiding en namen we plaats in de speeltuin. Een ideale locatie om te praten over een gezonder en duurzamer kindermenu, terwijl de kinderen om ons heen aan het spelen waren. Door het gemengde gezelschap werden er direct interessante gesprekken gevoerd over het aanbieden van gezonde kindermenu’s. De aanwezigen hadden een cateringachtergrond of komen uit de (kinder)diëtetiek, waardoor er vanuit verschillende hoeken inzichten gedeeld werden.

Kleine stappen naar een gezonder kindermenu

Hierna was het tijd voor de presentatie vanuit het Voedingscentrum. Kristy Hamberg (Adviseur Eetomgevingen en Projectmedewerker Gezonde Kinderopvang) lanceerde en presenteerde de net ontwikkelde tool “Menukaart – Gezonder Kindermenu”. De menukaart laat zien hoe je met kleine stappen een gezonder menu voor kinderen van 3 tot 12 jaar op de kaart kan zetten. Het is een inspiratiebron voor horecaondernemers om meer producten uit de Schijf van Vijf in het kindermenu te laten terugkomen. De menukaart geeft ook tips hoe je gezondere gerechten aantrekkelijker kan presenteren. Dit doe je bijvoorbeeld door de gezonde gerechten leuke namen te geven en in een opvallend blok of kader te plaatsen op het menu. Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan deze link.

Na deze informatieve presentatie gingen we samen aan de slag om de inspiratie om te zetten tot daadwerkelijke kindergerechten. Door middel van vier opdrachten hebben de aanwezigen verschillende gezonde kindergerechten gecreëerd waar kinderen mee kunnen spelen, ongezonde ingrediënten werden vervangen en groenten werden verstopt in het gerecht. Tijdens deze opdrachten was er veel ruimte voor creativiteit, discussie en het uitwisselen van ervaringen en tips.

Het belang van duurzaamheid

Greendish ging met ons verder in op het belang van duurzaamheid. Het kindermenu van de toekomst is namelijk niet alleen gezond, maar ook duurzaam. Het belang van lokale ingrediënten, seizoensgebonden groente, minder vlees en keurmerken werd besproken. Ook bespraken we de verantwoordelijkheid van voedselaanbieders in het aanbieden van gezond en duurzaam eten.

Een belangrijke vraag daarbij is natuurlijk: heeft de bezoeker eigenlijk wel behoefte aan gezondere keuzes? Het antwoord is ja. In 2020 en in 2022 heeft JOGG onderzoek gedaan naar de behoefte onder bezoekers van dagattracties en buurtlocaties naar gezonde voeding. De resultaten, tips en verhalen uit de praktijk van bezoekers van dagattracties vind je op deze pagina en die van buurtlocaties op deze pagina.

De presentatie is op te vragen via njm.vanwinden@rotterdam.nl

Het netwerk van Gezond010 bestaat uit tientallen ondernemers, zorgprofessionals en maatschappelijke organisaties. Zij werken samen in satellieten. Eén daarvan is Gezond Verkoopt. Meedenken? Meld je aan via onze contactpagina