Binnen Gezond010 werken Partners in satellieten samen aan een specifiek thema of een gedeelde opgave. Zoals in de satelliet Gezond verkoopt. In februari kwamen vijftien Rotterdamse organisaties samen in het Erasmus Food Lab om van elkaar én experts te leren hoe ze consumenten en bezoekers kunnen verleiden tot gezonde en verantwoorde keuzes.

Gezond verkoopt wordt met name gevormd door voedselaanbieders, met vertegenwoordigers van retailers, cateraars en horeca. Zij kregen een programma met diverse sprekers voorgeschoteld. Zo presenteerde Rosjalie Jansen van Greendish de resultaten van de vorig jaar gehouden Food Challenge010, een van de initiatieven van Gezond010. Kim de Smit van Foodsafari stond stil bij de laatste trends in foodretail, terwijl Pinar Coskun van het Erasmus Food Lab een quiz presenteerde over gezondere, duurzamere en meer plantaardige voedselkeuzes.

Omslag naar gezond

Ivo Montijn van wmo radar legde op zijn beurt uit hoe ze in Huis van de Wijk Pier 80 de omslag naar gezond al hebben gemaakt. ‘Onze vrijwilligers – de meesten aanvankelijk zelf ook niet echt bezig met leefstijl – zijn essentieel voor onze gezonde koers,’ zei hij eerder al. ‘Een aantal hebben we opgeleid tot leefstijlcoaches. Zij zijn onze gezondheidsambassadeurs, praten met bezoekers over leefstijl. Ze zetten gezondheid op de kaart, ook thuis en bij hun buren. Het moet zo een olievlek worden, tot achter de voordeur.’

Gezond verkoopt

In speeddates werd dieper ingegaan op succesfactoren en belemmeringen bij de ontwikkeling én het vasthouden van een gezond aanbod voor consumenten en bezoekers. De bijeenkomst viel in de smaak, en al snel werd duidelijk dat er in de nabije toekomst méér georganiseerd zullen worden door de satelliet Gezond verkoopt. Waarbij promotie en productkennis van gezonde en verantwoorde voeding plus nudging gezien de populariteit van deze onderwerpen ongetwijfeld terug zullen komen als thema.

Gezond eten en drinken is in trek. Zolang het maar aantrekkelijk gepresenteerd wordt. Binnen de satelliet Gezond verkoopt leren voedselaanbieders van elkaar én experts hoe ze consumenten en bezoekers kunnen verleiden tot gezonde en verantwoorde keuzes. Door kennis te delen, maar vooral ook door samen doelen te stellen en te doen. Onder meer retailers, cateraars en de horeca trekken samen op. Meer weten of aansluiten? Neem contact op via Gezond010.nl/contact.