Restaurantbezoekers eten tot 113% meer groenten en tot 13% minder vlees of vis als dit door de horecaondernemer slim, aantrekkelijk en kwalitatief goed wordt aangeboden. Deze uitkomsten uit nieuw onderzoek sluiten aan bij ervaringen tijdens de vorig jaar in Rotterdam gehouden Food Challenge010.

 

Wageningen Economic Research, het Louis Bolk Instituut en Greendish deden onderzoek bij maar liefst negen horecagelegenheden. ‘De behoefte aan gezond en duurzaam eten is inmiddels zo groot dat nu ook mainstream restaurants mee gaan in de trend,’ zegt Joris Heijnen van Greendish. ‘Nog even en we gaan de trend voorbij en wordt meer groente en minder vlees het “nieuwe normaal”. Ik ben heel verheugd dat we nu ook wetenschappelijk hebben kunnen vaststellen dat onze methode voor zo veel verschillende settingen, eetmomenten en type restaurants werkt.’

Food Challenge010

Heijnen begeleidde namens Greendish vorig jaar ook de Food Challenge010, een initiatief van Gezond010. Zestien Rotterdamse organisaties, waaronder Albert Heijn, Diergaarde Blijdorp en Pathé Bioscoop, maakten in 2018 met succes hun aanbod gezonder. Consumenten en bezoekers kunnen hierdoor makkelijker verantwoorde keuzes maken.

Gezond eten in zorginstellingen

Ook in 2019 maakt Gezond010 zich sterk voor een gezond voedselaanbod in Rotterdam. Speerpunt dit jaar is het gezonder maken van de voedselomgeving in de zorginstellingen in de stad, met name de verpleegtehuizen en ziekenhuizen. Deze Rotterdamse aanpak sluit nauw aan bij het eind vorig jaar gepresenteerde Nationaal Preventieakkoord.

Meer weten over het onderzoek of snel naar acht praktische tips uit het onderzoek? Kijk op Greendish.org/nl/persbericht-horeca